Kalla fakta, följt av debatt

Såg ni reportaget i Kalla fakta som just sändes på 4:an? Ett gäng journalister kom hem till mig för ett år sedan och gjorde den intervjun som visades, och i slutet av intervjun vänder de fokusen och visar en film där djur plågas för att ta fram Botox. Jag kände mig rent av lurad när jag förstod vart intervjun vände. Och självklart är jag inte för djurförsök på något sätt, tvärt om. Dock kan jag någonstanns tycka att djurförsök inom den medicinska kretsen är mer okej (läs: mer okej men inte okej) än testandet av kosmetika, livsmedelsprodukter etc. Hade vi tagit bort djurförsök hade vi bromsat den medicinska utvecklingen med minst 10 år.

Men när det gäller just botox har jag fått reda på att det finns ett alternativ som inte kräver djurförsök, som jag ser positivt på. Snart är det dags för mig att fylla på Botox under armarna för att stoppa svettningarna men efter att jag fått reda på hur djuren får lida för framställningen av varje ampull så tänker jag vänta tills den nya testmetoden som idag används i Kanada och USA blir godkänd även här. Den nya metoden innebär att man tar bort djurförsök och ersätter det med celltester. Läs mer om celltester och framtagningen av Botox här.

Med tanke på att jag medverkade i dagens Nyhetsmorgon och att jag ska flytta tidigt imorgon så tackade jag nej till att delta i debatten som startar klockan 23:00 på tv4..

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ja, du verkar ju bright ... Fy fan.

2011-12-07 @ 21:59:40
Postat av: Maria

Hej Robin!
Hade inte en aning om vem du var förrän kvällen avsnitt av Kalla Fakta. Tycker det är 100% positivt att du valt att vänta med påfyllning av botox tills den nya metoden börjar användas. Men om det drar ut på tiden - kommer du fortsätta invänta den? Och hur kommer det sig att du svängde i frågan då du i reportaget rätt iskallt sa att djurförsöken inte påverkade dig i ditt fortsatta botoxanvändande?

2011-12-07 @ 22:02:09
Postat av:

Absolut torr finns på apoteket!

2011-12-07 @ 22:02:09
Postat av:

Svettas du så mycket?

2011-12-07 @ 22:02:41
Postat av: Miranda

Du är en kall person. Du verkar ha ändrat åsikt efter du fått veta att det finns andra alternativ att testa botox på. Men om det inte funnits så hade du ändå fortsatt använda botox, vilket du sa i inslaget. Snacka om dubbelmoral. Det är tragiskt att folk är så ytliga och kalla att man sätter yta före djurs välmående. Skäms!

2011-12-07 @ 22:02:52
Postat av: Malin

Usch på dig..

2011-12-07 @ 22:05:40
Postat av:

Det finns ingen forskning på risker med användande av botox på lång sikt. Vem vet vad som händer efter 20-30 år? Det är ju trots allt ett starkt gift, så varför ta den risken när man är så ung?

2011-12-07 @ 22:05:54
Postat av: Sandra

Håller med Miranda. Ifall det nu inte hade funnits någon annat sätt att få fram Botox så hade du antagligen fortsatt att stödja denna verksamhet för att, hör och häpna, slippa.... svett-ringar...under...armarna...

Vill tro att människor är goda i botten men bra värderingar, men varannan dag får jag en käft-smäll av verkligheten

2011-12-07 @ 22:07:37
Postat av: Cephei



Wow!! Snacka om att vända kappan efter vinden.

2011-12-07 @ 22:07:50
Postat av:

Som att ni är så mycket bättre? All medicin testas på djur.. Även livsmedel, smink och annat som Robin säger! Ni är inte så mycket bättre själva om man skulle göra ett liknande reportage om er..

Patetiskt att folk håller på.. Stå på dig!

2011-12-07 @ 22:10:50
Postat av: Jenny Fordal

Hej Jag har aldrig läst din blogg tidigare men efter att ha sett kalla fakta blev jag intresserad.synd att de förökte vända allt mot dej. såg nu inte nyheterna osv. men jag vill påpeka att jag inte är emot djurförsök. Men jag är ganska övertygad att jag är emot din kommentar "Detta är en bra lösning på MINA PROBLEM och det kommer inte att påverka mig till att sluta ta botox". kommer inte exakt i håg din kommentar men jag måste påpeka att det måste finnas andra PROBLEM än svett under armar och rynkor i pannan?
känns som om du kommer att få mycket kommentarer!

2011-12-07 @ 22:11:43
URL: http://jennyfordal.blogg.se/
Postat av: Bo

I nyhetsmorgon i morse sa du att du inte hade tagit botox någon annanstans än under armarna, och i kalla fakta sa du att du hade tagit det i pannan. Hur ska du ha det? Borde du inte göra en hårtransplantation istället, med tanke på hur tunnhårig du redan är.

2011-12-07 @ 22:11:56
Postat av: johanna

Tror du att du kommer framstå som något jävla helgon nu eller?? Jävla äggmök!

2011-12-07 @ 22:12:33
URL: http://johannaepic.blogg.se/
Postat av: Nils

Hjärndöda kommentarer. Självklart att botox är dumt, men det är ens eget val och djurförsöken pga botox är en promille av samtliga djurförsök. Sen är det ju också så att självklart är det bättre med medicinska djurförsök än kosmetiska, men för att världen ska gå runt måste experiment eller dylikt som är felaktiga göras, i alla fall i dagens samhälle. Sluta vara bittra människor som bara sitter och gnäller, gör något åt saken i så fall.

Du har inte gjort något fel Robin!

2011-12-07 @ 22:17:11
Postat av: Hampee

Fick lite Linda Rosing vibbar av dej i Kalla fakta. Du hade verkligen en intelligent uppsyn haha

2011-12-07 @ 22:17:55
Postat av: N

Vilken upprördhet! Kan du inte förklara mer hur det känns att inte kunna göra vissa ansiktsuttryck? Varför vill du förlama delar av dig?

2011-12-07 @ 22:19:54
Postat av: Sigrid Drakhjärta

Först och främst vill jag slå alla som kommer med påhopp på fingrarna. Personliga påhopp är ingenting någon ska behöva utsättas för, botox eller inte.
Sedan skulle jag säga att jag tycker det är jättefint att Robin tar beslutet att avstå med Botox tills den nya metoden blir godkänd i Europa. Personligen har jag inte så mycket till övers för kosmetika i allmänhet men inte tänker jag se ner på folk som tänker annorlunda. Att Robin i programmet säger att han inte kan tänka sig sluta med djurförsöken och nu skriver att han väntar på stamcellsmetoden tycker jag inte alls betyder att han är en kappvändare eller "kall" människa. Hans behov (fysiskt eller emotionellt, vad vet jag) av botox kanske väger starkare än hans empati för djur, eftersom han i intervjun inte kände till stamcellsmetoden är det då rätt självklart att han säger att han inte tänker sluta.

Tycker att det alltid är skönt med offentliga människor som ärligt och öppet kan ändra sina vanor när de lär sig något nytt istället för att stå kvar i sin gamla grop av rädsla att framstå som en kappvändare.

2011-12-07 @ 22:20:16
URL: http://granspira.wordpress.com
Postat av: Lotta

Hade ingen aning om vem du var förren idag när jag såg programmet. Korkad är väl det första ord jag tänker på, sen "ung och dum". naturligtvis är andra metoder nu på gång, hade man haft viljan hade man slutat för länge sen med försöken, men möss är nog väldigt billigt helt enkelt, de har ju sällan några större probelm att reproducera sig, om man säger så. Lite intressant var ditt uttalande ( jag kan förstå att det kan vara klippt olyckligt, men detta var en hel mening) att Botox var lösningen på dina " problem". Inte mycket jobbiga saker i livet du kan ha upplevt, så det måste kännas bra.
Giftet produceras av en jordbakterie och kan också tillväxa i viss mat, och kan ge magsjukeliknande symptom, ganska läskigt.

2011-12-07 @ 22:21:32
URL: http://Samach1973.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jo Nils, men dessa djur dör endast för utseendets skull. Att en rynka är för "djup", eller att man svettas "för mycket". Inte för att rädda något liv eller forskning för att hjälpa sjuka... Utan för att man.. (i detta fall) svettas..

2011-12-07 @ 22:22:56
Postat av: Cephei

Nils : Se där ja, en riktigt jävla hjärndöd kommentar!!
Du verkar inte ha tänkt speciellt långt. Ungefär som den här efterblivna Robin ...

2011-12-07 @ 22:23:06
Postat av: Bo

Du Drakhjärta - vem är du att avgöra vad som är "ärligt och öppet"? Attityden i kalla fakta får avgöra för oss andra..

2011-12-07 @ 22:24:40
Postat av: Malin

Klar att det krävs djurförsök för att kunna testa läkemedel. Iallafall i dagsläget. Men hade botox endast använts som det det till en början var ämnat för så hade dessa djurförsök inte behövt genomföras i sådan utsträckning som det nu faktiskt gör. Ditt uttalande var hemskt att höra. Fåfäng är bara förnamnet, skäms!!!

2011-12-07 @ 22:26:46
Postat av: Sigrid Drakhjärta

Det jag skrev var offentliga människor som ärligt och öppet kan ändra sina vanor. Om du inte tycker att han är öppen med att han ska avstå tills stamcellsmetoden kommer bör du nog läsa hans inlägg en gång till.

Dessutom kan jag inte se hur intervjun för Kalla Fakta på något vis kan avgöra huruvida Robin är en ärlig eller oärlig människa?

2011-12-07 @ 22:27:53
URL: http://granspira.wordpress.com
Postat av: BM

Blir äcklad av det här. Det var nog tur att du inte ställde upp i TV4 Debatt.

2011-12-07 @ 22:29:19
Postat av: Nils

Sandra: Självklart är det inte bra eller rätt, men samtidigt är det helt ditt eget val som ingen annan har med att göra. Att Robin gör rätt som använder botox under armarna låter jag vara osagt.

Cephei: Jävlar vad med substans i ditt svar! Överväldigande argument och brist på personangrepp. Nolla.

2011-12-07 @ 22:33:24
Postat av:

Är man så kåt på uppmärksamhet att man ställer upp på att vara med i kalla fakta, så får man bara skylla sig själv.

2011-12-07 @ 22:33:58
Postat av: Anders

Ja dom är väldigt bra på att vrida på saker och ting kalla fakta. Härom veckan så hade dom ett reportage om självmordsbombaren Taimour Abdulwahab. Där dom försökte dom måla upp Tranås (staden Taimur är uppväxt i) som något centrum för nazism mm. Det var riktigt vidrigt rent ut sagt hur mycket skit Tranås fick ta för det. Jag själv har bott i Tranås hela mitt liv och jag kan garantera att det inte är vad det uppmålades att vara. Det är en vänlig stad som har inte ett dyft med nazism att göra.
Så förstår din frustration Robin, tråkigt när det ska vinklas (speciellt när det är media)

Mvh Anders

2011-12-07 @ 22:43:35
Postat av: eric

Är det inte dags för dig Robin att växa upp snart?! Tycker det var ett väldigt moget beslut att du inte var med i programmet nu i kväll, risken är stor att du bara skulle göra bort dig ännu mer. Min åsikt, och säkert andras med, är att du nog borde lägga ner den blogg eftersom den inte tillför något. I början hade den ett tema, ett innehåll - nu är det bara babbel och innehållsfattighet. Botox eller inte botox, det får stå för dig - tycker dock att dina uttalanden säger rätt mycket om nivån hos dig.

2011-12-07 @ 23:21:19
Postat av: David

Riktiga män luktar svett!

2011-12-07 @ 23:26:42
Postat av:

Bloggen e kass numera

2011-12-07 @ 23:28:42
Postat av: Karl

Robin, naturligtvis väljer du hur du vill leva ditt liv men att ta preparat när du vet att det framställs genom djurförsök är inte bra. Du förlorar mer än du tjänar på det. Djur har också rätt till ett drägligt liv och det som du pratar om "har inte sett dina intervjuver" men läst här på din blogg om djurförsök när det gäller läkemedel för oss människor och bromsmediciner så vill jag säga att det är väll tveksamt om man kan godkänna ens det.

2011-12-07 @ 23:35:42
Postat av: Erixon

Det värsta är att du i Nyhetsmorgon i morse sa att du fortfarande tar det än idag..

2011-12-07 @ 23:40:07
Postat av: Camilla

Seriöst, du ser ju inte ens bra ut MED dit tragiska botox.
Du snackar om mardrömmar pga det du såg i rena fakta om vad du stoppar i kroppen och ändå kan du inte avstå.
Vilket innebär att du inte ens bryr dig om dig själv mer än vad du "ser i spegeln".
Hoppas att du varje gång du tittar på dig själv ser de djur som fått lida för din egen fåfänga.
Usch så tragiskt att människor som du ens har rätt att existera.

2011-12-07 @ 23:44:31
Postat av: Camilla

Kalla fakta* (skrivet från mobil med fel val i ordboken)

2011-12-07 @ 23:50:12
Postat av: Idiot

Hur dum kan man vara? Tur att du inte gjorde bort dig
mer och avstod Kvällsöppet! Loser...

2011-12-07 @ 23:55:15
Postat av:

Du är ju för att bära kläder av äkta päls också. Dags att visa sitt missnöje genom att bojkotta bloggen nu!

2011-12-08 @ 00:02:21
Postat av:

Vilka kommentarer! Här är det full fart på åsikterna! Man måste nästan fråga vissa här hur om de har svårigheter med verkligheten. Om inte djurförsök skulle göras, på vad skulle de göras då?(Celler är snart här, ej än) Vårt samhälle värderar mänskligt liv på bekostnad av djurens liv och hälsa, är detta en ny stor nyhet för alla?! Vi äter kött, vi jagar för nöjes skull, människor är parasiter på vår jord idag, nytt?

Jag fattar inte heller vad folk menar med kappvändare, Robin kommer att fortsätta med botox när han vill, när den nya metoden kommer till Sverige, säger han, hans åsikt är klar. Är det att vara en kappvändare? Att han tycker att det vore bättre med celler än med djurtester verkar bara vara en smart slutsats då det är humanare och kommer gå snabbare. Om ni alla djurdyrkare vill att de ska sluta testa på djur i dagsläget, sluta köp produkterna(lycka till..) eller gör er röst hörd på ett smartare sätt än att göra personliga påhopp på en person med en annan åsikt än er. Om ni har så starka åsikter om detta, sätt lite rörelse bakom era ord och få till en förändring om ni tror det kan lyckas, nej vänta, nu blev det komplicerat för er eller hur? Jisses vad folk kan vara hatliga, inte heller någon nyhet..

2011-12-08 @ 00:04:33
Postat av:

Det är skillnad på att göra djurförsök för människors överlevnad och människans fåfänga!!!!

2011-12-08 @ 00:07:39
Postat av: Eric

Trött på alla som till varje pris försvarar en bloggare med rutten moral..

2011-12-08 @ 00:10:48
URL: http://ericindahouse.blogg.se/
Postat av: CAS

"You wanna look at models, not really hear them".

2011-12-08 @ 00:23:40
Postat av: DOA

Jeez, vad det tog hus i helvetet över det hela. Trist att Botox testas på djur, fast det gjorde man med schampoo också förut tills det kom nya metoder att testa. Det var inte särdeles många som gick med otvättat hår för den skull när det pågick. Bra att utvecklingen går framåt och att det kommer nya metoder som inte kräver djurtestning. Sedan så tycker jag att ni som skriver hatiska personhopp skall ta en funderare på hur ni skulle tycka om folk skrev så om er. Stå på dig Robin.

2011-12-08 @ 00:32:52
Postat av:

"Det är skillnad på att göra djurförsök för människors överlevnad och människans fåfänga!!!!"

Botox var det oförutsedda resultatet av medicinska experiment på djur och används nu mest i syfte att förbättra ens utseende, men även inom sjukvården finns det applikationer för Botox.. Snälla, kan er fakta innan ni skriver en massa.. Men då stödjer du iaf djurförsök som är för människans kamp mot allehanda sjukdomar, som utgör 83% av världens djurförsök..

Sluta dessutom vara naiva! Människor agerar i egenintresse, och vi bryr oss bara om oss själva, samma för allting levande på vår jord, om många djur dör så är det inom ramen för vad som är acceptabelt enligt samhället. Blir det ändring så blir det inte för att rösten från djurrättsaktivister och djurälskare har blivit hörd, utan för att ett smidigare/billigare sätt har hittats som inte involverar djur, det är verkligheten.

2011-12-08 @ 00:44:28
Postat av:

"Botox var det oförutsedda resultatet av medicinska experiment på djur och används nu mest i syfte att förbättra ens utseende, men även inom sjukvården finns det applikationer för Botox"

Ren lögn! Minst 60% av botox används idag i medicinskt syfte. Faktum kvarstår alltså. Du tillsammans med alla andra som tar botox i Europa plågar och dödar 80-90 tusen djur per år för nöjes skull. I stolrobins fall handlar det om att han inte orkar gå till apoteket och köpa "absolut torr". Vafan är det?

Är det värt att plåga ihjäl alls dessa djur på ett utdraget sätt, som ofta tar upp till 3 dagar?

Råttor, kaniner och apor? För att någon inte orkar gå till apoteket och köpa "absolut torr"? Helt jävla otroligt.

2011-12-08 @ 00:51:11
Postat av: Camilla

Just det du uppvisar är bristande självkänsla och självrespekt. Självförtroendet är det inget fel på. Det är ungefär lika mkt uppvägt om man tar självförtroendet på 100% och intelligenskvoten på 0%
Lika givande som att få höra Arne Weise säga "Nationalencyklopedin 50 ggr på 1 minut felfritt.
Tragiska människa. Usch och fy för människor som döljer intelligens bakom yta. Fast vissa har ju å andra sidan ingen intelligens utan enbart yta.....

2011-12-08 @ 01:49:13
Postat av:

"Ren lögn! Minst 60% av botox används idag i medicinskt syfte. Faktum kvarstår alltså. Du tillsammans med alla andra som tar botox i Europa plågar och dödar 80-90 tusen djur per år för nöjes skull. I stolrobins fall handlar det om att han inte orkar gå till apoteket och köpa "absolut torr". Vafan är det?"

Herregud människa, läs The New England Journal of Medicine: Research & Review Articles från 2008 + deras källor så hittar du allt... och för att förklara för dig som inte förstår, om du skriver medicinskt syfte, då menar du inom sjkvårdsindustrin(du vet, hjälper människor att överleva sjukdomar etc, mänskligt liv före djurliv...) Kommersiellt syfte är termen de använder när botox används endast för utseendets skull och som det är så mycket rabalder om. Absolut torr och deras formel är förresten det nuvarande resultatet av djurförsök på 20000 kaniner, möss och hundar(ej i Sverige) Så hur smart blev det nu egentligen? Läs på litegrann..

2011-12-08 @ 07:53:42
Postat av:

Du kanske inte förstår så bra. Botox måste testas för varje gång en ny sats tas fram. Det måste testa om och om igen. För att någon måste ha en rynka mindre.. tragiskt.

2011-12-08 @ 09:15:45
Postat av: Mupp

Men för fan,moralsverige skärp er.Kika runt i ditt eget hem,ditt eget liv. Hur mkt av de produkter ni har hemma tror ni INTE har testats på djur el påverkar djur?
Äter ni kött? Hur bra är djurhållningen tror ni? Har ni sett djuren som går in i slakthallarna på scan? Snacka om ångest..
Och veganer/vegetarianer,ni äter ju grönt men hur mkt gifter används för att hålla skadedjur borta(el är det en annan sak än möss).Hur påverkas inte hela ekologin av hur vår samhälle använder gifter el andra sätt att så billigt som möjligt få ut så stor vinst som möjligt ur en produktion?

Fiskeriverksamheten,att ta upp fisk som dör långsamt på en fiskebåt,är det humant?

Men det är ju inte samma sak el?

Så jävla trött på människor som ska tycka en massa saker och rättfärdiga sitt eget liv.

Botox är inget bra,det håller jag med om. Jag är VERKLIGEN emot djurförsök men som jag sa,se er omkring ochupptäck hur mkt i era liv som påverkar djur på något sätt.Börja med kylskåpet och badrumsskåpet..

2011-12-08 @ 11:27:30
Postat av:

Asså.. Jag vet inte om jag ska skratta åt dig eller åt dina kommentarer LOL

2011-12-08 @ 13:06:27
Postat av: löars abrahamsson

Har läst din blogg sedan du startade och tycker att den växer starkt, schysst blandning av nyttigheter och strunt....

....nu till Botox-inlägget.. Otroligt upphosat. Kom i håg att alla lämedel och den mesta kosmetika i dag testas med LD50-metoden. Det gäller också ALLA kemikalier i yrkesliv och även livsmedel. Detta är i dagens läge ett måste, och godkända alternativ finns inte.
Kom också ihåg att när det gäller Botox är det inte varje flaska som testas utan varje tillverkningslot som normalt omfattar 10-tusentals ampuller (fördelat på ca 40 möss).

Kram från en kemist i branschen

2011-12-08 @ 17:49:56
Postat av: Frida

Frågan är vad som ger dig rätten att plåga djur för att du ska slippa se svettig ut på dina bilder. Djurförsök kan vara förståeligt om det används till framställning av substanser som används i medicinskt syfte. När det däremot används till något så VÄRDELÖST som att att ta bort dina svettfläckar under armarna blir jag så äcklad att jag kan känna galla i matstrupen! Jag blir 100 gånger mer äcklad av ditt kalla sätt än jag skulle bli om jag såg en liten svettfläck under din arm.

Exakt hela dagen har jag gått runt och tänkt och stört mig på det här. Det finns så sjukt mycket människor som bara tänker på sig själva. Det finns inget annat som betyder något för dem än att de själva har det bra. Efter att ha tänkt en hel dag har jag kommit fram till att de ytliga och själviska människorna som använder botox endas för skönhetsbruk skulle inte ens bry sig om det var testat på människor. Sorgligt men antagligen 100% sant.

2011-12-08 @ 18:33:35
Postat av:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12311832.ab

2011-12-08 @ 21:00:42
Postat av: Niels Modén

Hej Robin

Det är det dummaste man kan göra att använda botox det är ju ett gift som man spruta in i kroppen. Sen är det är skönhetsfråga.Ha ju sitt oris.Jag tycker att man ska tänka på det med att det gör djurförsök på olika saker ex.botox.Jag tycker att man ska tänka på det innan man gör något som kan ändra sitt liv för resten av livet.
Så tänk på det.Innan du gör något.

2011-12-08 @ 23:46:51
Postat av: elin

robin du är bäst, glöm inte det!

2011-12-09 @ 10:55:21
Postat av: gadgvdsva

Bode du inte tänka på dig själv istället..är ju ett GIFT du leker med...och tyvärr ser man ju ändå ingen skilland på deJ?..hmmm

2011-12-11 @ 01:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback





bloglovin



Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS 2.0